Het is kwart over 8 in de ochtend en ik start mijn laptop op. Ondertussen zet ik een kop koffie in de keuken en hoor ik inmiddels mijn collega Mark inbellen. Na een paar weken thuis werken, heb ik Mark nu ook op een andere manier leren kennen. Soms een ochtendhumeur, maar altijd paraat om er weer een leerzame dag van te maken voor onze groepen 6. De dagplanning die wij eerder hebben gemaakt nemen wij nog een keer door. Met behulp van instructiefilmpjes, challenges en lesopdrachten, proberen wij deze dag weer een gestructureerde vorm te geven. Met ons enthousiasme proberen we leerlingen te blijven motiveren, want thuis ligt de verleiding toch al snel op de loer.

Het uur dat leerlingen zelf mogen bellen om vragen te stellen is inmiddels aangebroken. Echter heb ik ondertussen al een verlengde instructie voor rekenen en spelling gegeven via Google Meet.
Wanneer ik mijn tweede kop koffie wil gaan halen, krijg ik een belverzoek van een leerling. ‘Meester, ik heb geen vraag over rekenen hoor, maar ik heb net voor het eerst een salto gedaan op de trampoline’.  Op dat moment realiseer ik mij, dat niet alleen het cognitieve aspect in deze tijd onderhouden moet worden, maar dat het sociaal-emotionele minstens net zo belangrijk is (misschien wel belangrijker). Het geven van een schouderklopje, het maken van een grapje en het samenzijn wordt gemist door de kinderen. Overigens niet alleen door leerlingen, maar ook wij, als leerkrachten, willen niets liever dan verbonden zijn met de leerlingen. En dan heb ik het niet over een internetverbinding.

Sinds 11 mei hebben wij als school de draad weer deels opgepakt. Leerlingen zijn, in twee aparte groepen, weer naar school gegaan. Het was een hele klus om een klasopstelling te maken waarbij er gepaste afstand wordt gehouden tussen de leerlingen en de leerkracht. Positief is, dat de kinderen weer bij elkaar kunnen zijn. Ze kunnen weer samen spelen, overleggen en uiteraard giebelen.

Sinds 8 juni zijn wij weer volledig open en dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Stap voor stap, met de juiste maatregelen, proberen we weer naar het normale ritme te gaan. Uiteindelijk gaan we wel met onze hele klas op een positieve manier de zomervakantie inluiden.

Jan Douwe Stigter / Leerkracht groep 6 bij basisschool De Zonnewijzer

 

Lees ook de ervaring van Kristel Peters, docent Nederlands op de Heemlanden.